Ofte stillede spørgsmål

Ofte stillede spørgsmål

Generelt

1) Hvilke krav er der til mig som frivillig?

Kulturens Frivilliges gør det let at blive frivillig, og har kun få grundlæggende spilleregler, som alle kan leve op til:

  • Du skal møde op til alle vagter, som du har tilmeldt dig.

  • Du skal meld afbud til eventets kontaktperson, hvis du bliver forhindret i at deltage med kort varsel. F.eks. på grund af sygdom.

  • Du skal kunne og være indstillet på at udføre den opgave, som din vagt omfatter.

Du kan læse vores øvrige fællesskabsregler her.


2) Hvilke krav skal jeg leve op til for at oprette en profil?

Du skal være fyldt 18 år og lovligt kunne opholde dig og tage frivilligopgaver i Danmark.

Hvis du modtager overførselsindkomst eller opholder dig midlertidigt i Danmark, skal du selv undersøge, hvilke regler der gælder for dig.

Derudover skal du overholde vores fællesskabs- og fremmøderegler.


3) Koster det noget at bruge Kulturens Frivillige?

Nej. Kulturens Frivillige er gratis for både frivillige og arrangører i de kommuner, hvor vi opererer.


4) Hvem står bag Kulturens Frivillige?

Kulturens Frivillige er en del af Kulturens Selvstændige – en non-profit forening.

Du kan læse mere om os på www.kulturensfrivillige.dk.


5) Er jeg forpligtet til at tage et bestemt antal vagter?

Nej. Du bestemmer selv, hvilke og hvor mange vagter du tager.

I nogle frivilliggrupper eller til nogle opgaver kan der være specifikke krav til deltagelse, som fremgår af opgavebeskrivelsen. Læs derfor altid beskrivelsen grundigt, inden du tilmelder dig.


6) Kan jeg være frivillig i flere kommuner?

Pt. findes Kulturens Frivillige kun i København. Der findes dog lignende indsatser i Aarhus, Randers og Nyborg, som benytter samme platform, og hvor du også kan tage vagter. Det er nemt at tage dine oplysninger med dig, hvis du vil være aktiv flere steder. Du skal blot oprette en ny bruger på de forskellige portaler.


Brugeroprettelse og login

1) Hvordan opretter jeg mig som frivillig?

Du opretter dig via vores frivilligportal: portal.kulturensfrivillige.dk. Klik på knappen “Tilmeld dig” i øverste højre hjørne og følg anvisningerne.


2) Hvorfor skal jeg som frivillig oprette en personlig profil?

Alle brugere af portalen – både frivillige og arrangører – skal have en personlig profil. Det sikrer, at kommunikationen på platformen bliver troværdig og personlig.


3) Når jeg opretter en ny konto, får jeg at vide, at telefonnummeret allerede i brug.

Et telefonnummer kan kun være tilknyttet en konto. Du skal slette eller skifte telefonnummeret fra en konto for at tilknytte den en ny.

Når du er logget ind på portalen, kan du redigere dine oplysninger ved at klikke på dit runde billede eller initialer i øverste højre hjørne. Vælg “Min konto”.


4a) Hvorfor modtager jeg ikke et link ved brugeroprettelse?
4b) Hvorfor modtager jeg ikke et link, når jeg under login vælger “Har du glemt din adgangskode? Send login link”? 4c) Hvorfor virker det link, jeg får tilsendt, ikke?

Ofte vil et mailprogram (f.eks. Outlook, Gmail mv.) vise mails fra samme afsender og med samme titel “sammenfoldede”. Prøv at slette alle mails med emnet “Log ind i Kulturens Frivillige” fra Kulturens Frivillige, og prøv igen.


5) Jeg har lige oprettet mig som ny bruger, og min personlige side på portalforsiden (Min side) dukker ikke op.

Vent et minut, og genindlæs siden.


Brug af portalen

1) Hvordan finder jeg frivilligopgaver, der passer til mig?

Når du er logget ind på frivilligportalen, kan du finde opgaver, som passer dig, ud fra dine interesser, din geografiske placering, et ønsket tidspunkt eller arrangør. Når du har fundet en opgave, du vil deltage i, klikker du blot på “Tilmeld” ud for den vagt, der passer dig. Du får derefter en bekræftelse på mail, og vagten vil fremgå på “Min side”.

Du kan også anmode om adgang til arrangørernes frivilliggrupper, som matcher dine interesser. Men husk, at du altid også skal tilmelde dig en konkret vagt - også selvom du bliver medlem af en gruppe.

Hvis du favoritmarkerer (hjertemarkerer) et event, kan arrangøren sende dig mails – fx når der udgives nye vagter.


2) Hvordan melder jeg fra til en vagt, som jeg er tilmeldt?

Du kan selv afmelde en vagt via “Min side”. Vær opmærksom på, at der typisk er en deadline for framelding. Hvis du er forhindret med kort varsel, skal du kontakte eventets kontaktperson direkte.


3) Hvordan kommer jeg i kontakt med arrangøren?

Når du er tilmeldt en opgave, så er det oftest arrangøren af opgaven, der kan svare på dine spørgsmål om opgaven, vagten, eventet mv. Du finder kontaktoplysninger til arrangørens kontaktperson via din “Min side” på portalen. Andre relevante kontaktoplysninger kan evt. også findes i mails fra arrangøren.


4) Hvordan fungerer notifikationer og beskeder?

Du får automatisk besked, når der sker noget relevant for dig – fx hvis du får tildelt en vagt eller bliver afmeldt.

Hvis der sker ændringer i en vagt, du er tilmeldt – fx hvis den forlænges – får du en ny anmodning om at tage vagten, som du skal acceptere for at beholde vagten. Det samme gælder, hvis du er på venteliste og får tildelt en ledig vagt.


5) Hvordan skifter jeg mailadresse og telefonnummer?

Når du er logget ind på portalen, kan du redigere dine oplysninger ved at klikke på dit runde billede eller initialer i øverste højre hjørne. Vælg “Min konto”.


6) Hvor ser jeg, hvilke vagter og aktiviteter jeg har meldt mig til?

Dine aktuelle vagter fremgår af “Min side”, som du altid har adgang til når du er logget ind på portalen.


7) Jeg får besked om, at jeg er optaget, når jeg prøver at tage en vagt.

Man kan ikke tilmelde sig to vagter i samme tidsrum. Denne kollissionsstyring fungerer på tværs af vagter og ventelister.

Hvis der står, at du er optaget på en bestemt dato, men der ikke fremgår noget af din vagtoversigt, så er forklaringen oftest, at du allerede står på venteliste til en opgave på den dato. Du kan se, hvilke vagter du er på venteliste til, på din "Min side", når du er logget ind på portalen.


8) Hvor ser jeg mine ventelistevagter? Og hvordan fungerer ventelisten?

Du kan se, hvilke vagter du er på venteliste til, på "Min side", når du er logget ind på portalen. Når en frivillig afmelder sig en fyldt vagt med venteliste, så tilbydes vagten automatisk til frivillige på ventelisten. Hvis du står på en venteliste til en vagt, så er det også altid muligt for arrangøren at tilføje dig manuelt til vagten fra deres dashboard.


9) Hvordan skifter jeg sprog mellem dansk og engelsk?

Når du er logget ind på portalen, så vælg “Min konto”. Her kan du se og ændre dine sprogindstillinger.

© 2025 Kulturens Frivillige·Tjenestevilkår·Privatlivspolitik